Fantastiska Farbror Fri
Likes
308
Antal inlägg
1452
Följare
64
Medals
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blog

Fredagsfunderingen - Är du en duktig konsument?

Nej jag har inte börjat nalla på helgvinet för tidigt, jag vet att det är torsdag idag. Däremot så testar jag någon nytt och ska sluta att publicera inlägg på våra "lediga" dagar vilket är fredag-söndag. Detta då jag så gärna vill kunna vara aktiv och svara på eventuella kommentarer som kommer har och på twitter (@FarbrorFri) jag vill dock inte sitta med telefonen eller datorn mer än nödvändigt medan vi lär lediga tillsammans därför blir det från och med nu fredag på torsdag...vilket i och för sig matchar frihetsbudskapet på bloggen...för vem vill inte ha en extra helgdag:-)

Förra veckan hade jag en diskussion med en person som jobbat med marknadsföring om hur pass kompetent den svenska konsumenten egentligen är. Hon hävdade att konsumenten är väldigt kompenent och svår att nå med markandsföring och jag menade att vi påverkades väldigt mycket av marknadsföring och tror att vi ständingt behöver nya saker på grund av denna.

Vi hade verkligen totalt olika åsikt om detta  men vi var inte ovänner utan det var bara så att vi inte alls förstod vad den andra egentligen sa. Lite senare förstod jag dock vad det var som gjorde att vi hade så olika åsikter och det var att vi ser detta från så olika perspektiv. 

Det första perspektivet  kallar jag för "den duktiga konsumenten": 

Den duktiga konsumenten uppfattar ett problem "det är inte fint hemma hos mig" sen funderar den duktiga konsumenten på vad som ska köpas detta problem ska lösas ska nya blommor inhandlas, nya gardiner eller kanske ska det målas om? När det beslutet är taget jämför den duktiga konsumenten olika erbjudanden och väljer det som är mest förmånligt utifrån konsumentens perspektiv (behöver inte vara pris kan också vara bekvämlighet eller bara personliga preferenser). Denna process slutar nästan alltid med ett köp men det köpet kan många gånger vara väl övertänkt. 

Det andra perspektivet kallar jag den "eftertänksamma icke-konsumenten":

Den eftertänksamma icke-konsumenten  börjar också känna att det inte är så fint hemma, men frågar sig då varför det känns så? Vad är det som får mig att tro att mitt hem inte duger? Varför tycker jag att gardinerna som jag köpte för ett år sedan och som då var det snyggste jag kunde tänka mig helt plötsligt känns så tråkiga? För vem ska jag ha fint hemma? Är det för mig eller för att imponera på grannen eller familjen? Behöver jag verkligen köpa något för att det ska bli trevligare eller handlar det mer om att skapa lite ordning och reda kanske ska till och med problemet lösas med att jag gör mig av med saker snarare än att jag köper något? Denna process slutar vid några enstaka tillfällen med ett köp men oftast med en annan "icke konsumtions" lösning. 

Det är den senare typen av analysprocess som jag tycker händer för sällan och som jag skulle vilja uppmärksamma fler på. En slags "konsumtions mindfullness" skulle man kunna säga. Inte nödvändigtvis ställa sig helt utanför konsumtionssamhället utan snarare att se dess mekanismer mer tydligt inklusive sina egna känslor som detta skapar. Att förstå hur vi påverkas av direkt och indirekt marknadsföring och hur denna skapar behov som vi kanske inte egentligen har. Hur marknadsföringen trycker på våra ömma punkter och önskan om gemenskap, självförverkligande etc men hur ingen egentligen blir mer självförverkligad av en ny bil eller ett nytt köksbord. 

Vad tänker ni om detta? Är vi eftertänksamma medborgare eller är vi ens duktiga konsumenter? 

Tagging (blog): 
Anonymous's picture
Anonymous (not registered)

Ja, vi ser ju på världen så olika beroende på hur vi själva tänker! Är så glad att jag under de senaste åren gått från att vara ditt exempel nummer 1 till exempel nummer 2. Tyckte ju även tidigare, precis som henne inom marknadsföring du talat med, att jag var en eftertänksam konsument, men det tycker jag nog inte mer. :)

Vad hände med gårdagens inlägg, är det bara jag som inte kan se det mer?
 

Fantastiska Farbror Fri's picture
308
1452
64
0
Fantastiska Far...

Hej Anonymous och tack för din kommentar, 

Vi har nog också i mycket större utsträckning än vad vi velat erkänna varit duktiga konsumenter. Vi har vägt olika alternativ mot varandra och jämfört priser...det har dock varit en lång process fram till idag att inte längre se konsumtion som förstahandsval. Gårdagens inlägg går att nå i höger margnialen och längst upp på sidan "stöd bloggen" av någon anleding försvinner den ur flödet när man gör den som en menyrad längst upp. Om du inte hittar det där så finns det här

 

 

FruEfficientBadass's picture
1
1
0
0
FruEfficientBadass

Sådärja, äntligen har jag lyckats skapa en profil så att jag kan kommentera. Mycket bra inlägg. Jag är, precis som Anonym, en 1:a som blivit en nästan extrem 2:a. Jag tycker att det är spännande att analysera det där "köphugget" som fortfarande kan drabba mig, även om jag i stort sett helt slutat konsumera annat än totala nödvändigheter. Jag gör som Toyota-grundaren: Jag frågar mig själv "varför" fem gånger och väldigt ofta hamnar jag i någon form av prestige. Precis som du nämner ovan kan man nästan (eller helt) nå samma kickar av att rensa och städa. Trevlig skärmfri helg!

Fantastiska Farbror Fri's picture
308
1452
64
0
Fantastiska Far...

Hej FruEfficienBadass,

Visst är det roligt att börja se sina egna känslor och drivkrafter liksom utifrån och inse att man kan få samma eller större kickar av att rensa/städa eller för den sakens skull laga och skapa.

Idag har jag tex satt in ett nytt bateri i min gamla iPhone efter att först ha suttit och kollat på att köpa nytt...så nära köpknappen och så ångrade jag mig och beställde ett batteri istället. Relativt oteknisk och med tummen mitt i handen så funkade det ändå:-)

Anonymous's picture
David (not registered)

Känslan som kommer av det du beskriver med iphonen tycker jag är oslagbar. Bytte packningar i köksblandaren häromdagen.Var nära att köpa ny men efter lite letande hittade  jag rätt packning. Återbruk, underhåll och lagning ger så mycket mer än köp!

Fantastiska Farbror Fri's picture
308
1452
64
0
Fantastiska Far...

Hej David och tack för din kommentar, 

Jag brukar varje vecka lyssna på spanarna i P1 och kommer speciellt ihåg ett avsnitt för något år sedan när man diskuterade just renoveringar av kök en av spanarna sa då "man behöver inte byta hela köket för att kranen droppar" vilket du ju verkligen har bevisat:-) Att laga är nästan som att skapa något...eftersom telefonen eller kranen först var i stort sett obrukbara och sen återskapar man dem till brukbart skick utan att lämna över det till någon annan. Skulle tro att det ger mer lycka än vilket inköp som helst. 

Anonymous's picture
Diana1 (not registered)

Jag vill dela mitt vittnesbörd till er alla, jag gifte mig med min man för 2 år sedan börjar vi ha problem hemma, vi slutar sova på samma säng, kämpar om små saker han kommer alltid hem sent på kvällen, dricker för mycket av alkohol och sova med andra kvinnor utanför sidan. Jag har aldrig älskat någon man i mitt liv utom honom. Han är min barns fader och jag vill inte förlora honom eftersom vi har arbetat så hårt för att bli det vi är idag . för några månader sedan bestämde han sig för att leva mig och barnet, att ensamstående mamma kan vara svår ibland och så jag har ingen att vända sig till och jag var hjärtbruten. jag ringde min mamma och förklara allt för henne, min mamma berättade för mig om Dr OGUNDU hur han hjälpte henne att lösa problemet mellan henne och min pappa, jag var förvånad över det eftersom de har varit utan varandra i tre och ett halvt år och det var som ett mirakel hur de kom tillbaka till varandra. Jag var riktad till Dr OGUNDU på hans email: drogunduspellcaster@gmail.com
och förklara allt för honom så han lovar mig att inte oroa sig för att han kommer att kasta en stavning och få saker att komma tillbaka till hur vi var så mycket kär igen och att det var en annan kvinnlig anda som styrde min man. mitt problem kommer att lösas inom två dagar. Så han kastade en stavning för mig och efter två dagar kom min kärlek tillbaka och frågade mig att förlåta honom. Jag är så glad nu. så det är därför jag bestämde mig för att dela med mig av mina erfarenheter med varje kropp som har ett sådant problem. Dr befri den stora stavningskastaren på hans e-postadress: drogunduspellcaster@gmail.com han kan lösa följderna

Anonymous's picture
Kalle56 (not registered)

Även om jag anser att jag är en antikonsumist, får jag erkänna att en del marknadsföring funkar på mig också.

Den där Stormare i byggföretags reklamen är rätt ute, för sådana som mig!

Länsförsäkringar med reklamen om sonen som lämnar hemmet, får en att le igenkännande.

Men så finns det reklam som är så missriktad. Sista semesterresan vart lite onödigt lyxig och som ett brev på posten anländer riktad reklam från bolaget, där dom vill ha mig som kund igen och framhåller att hotellets resturang minsann har två stjärnor i guide michelin.

Då inser man att man har tagit in på fel väg och det är dags för räfs och rättarting.

Anonymous's picture
Sparsam (not registered)

Glöm inte profilen shopoholic, impulsshopparen som inte behöver någon övertalning alls för att öppna börsen och som inte förstår alls vart alla pengar tog vägen i slutet av månaden. Vi har 2 såna inom familjen och det är komiskt så lite som behövs flr att dem ska rättfärdiga ett köp. När man följer dem på sran och hör hur de resonerar och man själv är så långt i från det där.

Fantastiska Farbror Fri's picture
308
1452
64
0
Fantastiska Far...

Hej Kalle och Sparsam och tack för era kommentarer, 

Kalle - viss fungerar marknadsföring på oss alla. Men jag skulle ändå vilja påstå att vi blir mer och mer uppmärksamma på våra beteenden. Som i lördags i skidliften när vi helt plötsligt kom på oss själva prata om allt vi behövde köpa till oss själva och barnen för ett "bättre" uppleverlse trots att det var en helt fantastisk dag i backen och alla hade både kläder och utrustning som funkade...ingen är imun..

Sparsam - den gruppen finns också men jag tror ändå att det är ganska liten (de som är riktigt extrema) sen tror jag att många av dessa ändå skulle kunnan sorteras in i gruppen "duktig konsument" då de faktiskt gör någon form av jämförelse...letar bra priser...eller liknande även om de köper totalt onödiga prylar och alldels för mycket. 

Comment as anonymous user or register/login
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2018 (37)
Apr (9)

Tagging